"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Sunday, February 27, 2011

Secebis Ingatan Buat Adam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat rakan-rakan bloggers…..

Dengar ini ceritaaaa….

Adam...
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.


Wahai Adamku...

Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi, tdk hairanlah jika pjalanan hidupku sntiasa inginkn bimbingan darimu tatkala aku sntiasa mahu tpesong dri landasan.. krana aku buruan syaitan.


Adam.. Maha suci Allah yg mentakdirkn kaumku lbh ramai bilangannnya dri kaummu di akhir zaman, itulah sbnrnya ketelitian Allah dlm urusan-Nya. Jika bilangan kaummu mgatasi kaumku nescaya merahlah dunia krana darah manusia, kacau bilaulah suasana krana Adam sama Adam bermusuhan krana Hawa. Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya.


Pun jika bgitu maka tdk selaraslah undang2 Allah yg mgharuskan Adam beristeri lbh dari satu tpi tdk lbh dri empat pd satu waktu.

Adam...
Bukan krana ramainya isterimu yg membimbangkn aku. Bukan krana sedikitnya bilanganmu yg merunsingkan aku. Tetapi, aku risau, gundah gulana menyaksikn tingkahmu. Aku sejak dlu lgi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika mjadi isterimu. Namun.. terasa berat pula untukku menyatakan isi perkara.


Adam...
Aku tahu bhawa dlm Al-Quran ada ayat yg mnyatakan kaum lelaki adalah mnguasai terhadap kaum wanita. Kau diberi amanah utk mendidik aku. Kau dibri tgungjawab utk mjaga aku, memerhati dan mgawasi aku agar sentiasa di dlm redha Tuhanku dan Tuhanmu.


Tapi Adam, nyata dan rata2 apa yg sdh tjadi pda kaumku kini.. Kami dibiarkn terumbang-ambing tanpa haluan, malahan engkau jg mgambil kesempatan atas kelemahanku.

Dimana perginya keadilanmu?


Asalnya Allah menghendaki aku tinggal tetap di rumah. Aku akur asalkan aku keluar dr rumah, seluruh tubuhku mesti ditutup dr hujung kaki sampai hujung rambut.. ttpi realitinya kini, Hawa tlh lbh dari sepatutnya.


Adam..
Mengapa kau biarkn aku begini? Apakah kau skrg tdk lg sperti dulu? Apakah sdh hilang kasih sucimu thadapku? Adakah akhlak kaum Adam blh dijdikan contoh thadap kaum Hawa?


Adam...
Kau sbnrnya Imam dan aku adalah makmummu. Aku adalah pngikutmu krana kau adalah ketuaku. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu. Akalmu sembilan, nafsumu satu. Aku?.. Akalku satu, nafsuku sembilan.


Oleh itu Adam...pimpinlah, bimbinglah aku krana aku sering lupa, lalai dan alpa shingga aku tgelincir ditolak sorong oleh nafsu dan kuncu2nya. Bimbinglah daku utk menyelami kalimah Allah. Pdengarkanlah daku kalimah syahdu dr Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dlm dadaku agar aku mjadi mujahidah kekasih Allah.


Adam...
Andainya kau masih lalai & alpa dgn karenahmu sendiri, masih segan mngikut langkah para sahabat, masih gentar mencegar munkar, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yg akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pd dirimu sendiri dan pd Tuhanmu yg Agung.


Maafkan aku skali lagi Adam... Andainya warkah yg ku layangkn ini menimbulkan amarah di dadamu. Jauh sekali niatku utk membuat kau keliru apatah lg menjadi buntu.


Waspadalah Adam...

Andai auratku terdedah... andai suaraku mengatasimu... andai langkah seiringmu... andai maruahku dirobek maka engkaulah yg bakal membawaku kpd kbenaran.

Usah dipersalahkan Hawa lantaran tewas mengemudi bahtera andai si Adam masih lena diulit mimpi.. Tetapi percayalah!!! Bukan emas yg kucari.. bukan berlian yg kupinta.. tetapi, hanyalah hati yg tulus ikhlas darimu...


Adam...
Dengarlah...keluhan hatiku buat dirimu...

5 comments:

shichi_iza said...

hawa wujud pon sebab adam.... so, pada adam2 semua, MUST do ur best for HAWA.... :)

Chempaka said...

like.... ~~ setiap apa yg terjadi pada kaum hawa pada zaman ini juga disumbangkan oleh buruknye perangai kaum adam.......

cerita terbaru chempaka: PART 1 : Kerana Cinta itu Tidak Buta

Ayuni said...

pimpinlh sye, Adam...

Ayuni said...

pimpinlh sye, Adam...

azwa amani said...

best ak.... :) SUKA..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...